'Lechner had een immense invloed op de volgende generatie,
maar zijn leerlingen namen zijn visie mee in andere richtingen.
József Vágó migreerde naar Otto Wagners Weense Art Nouveau uit de late periode.
Béla Lajta en Béla Málnai lieten de meeste versieringen achterwege,
en maakten naam als premodernen.
Terwijl Károly Kós overschakelde naar een volkse stijl
gebaseerd op de traditionele gebouwen van Transsylvanië.
Lechners gebouwen waren zo persoonlijk
dat degenen die probeerden volledig trouw te blijven aan zijn architectuur
– zoals Marcell Komor en Dezső Jakab – vaak moeite hadden
om de fakkel wérkelijk over te nemen.
Wat betekent dit voor Lechners nalatenschap?
Was hij slechts een kortstondige ster aan de horizon van de Hongaarse architectuur?
Dezső Ekler, een van de meest vooraanstaande Hongaarse architecten nu, denkt van niet.
"Meer nog dan zijn gebouwen beschouw ik Lechners innovaties en zijn onderzoek als zijn grootste nalatenschap. Hij beschouwde architectuur als een taal, en probeerde die systematisch te vernieuwen, om er de stem van Hongarije in terug te vinden. Helaas kreeg hij niet de kans om meer te bouwen. Wat waarschijnlijk de reden is dat hij buiten Hongarije relatief onbekend blijft."'
[bron]
Geen opmerkingen:
Een reactie posten