Op bevel van de Heer...
zette de ceremoniemeester de tafel weer neer, die hij iets hoger zette.
Hij werd in het midden van de kamer geplaatst en bedekt met een doek, waarover twee andere waren uitgespreid, de ene rood en de andere wit en transparant. Toen zette de meester twee kannen, een met water, de andere met wijn, onder de tafel.
Petrus en Johannes brachten nu uit het achterste deel van de zaal, waar de Paasvuurplaats was, de Kelk die ze uit Veronica's huis hadden meegebracht. Ze droegen hem tussen zich in in het koffertje, terwijl ze dat op hun handen hielden, en het leek alsof ze een tabernakel droegen.
Ze legden de koffer voor Jezus op tafel. Het bord met de geribbelde paasbroden, dun en witachtig, stond vlak onder een deksel, en de andere helft van het brood dat bij het paasmaal was aangesneden, lag ook op tafel. Er was een wijn- en waterkannetje, ook drie potjes, een met dikke olie, een ander met vloeibare olie en een derde leeg. Een spatel of plat mes lag in de buurt.
Het breken en uitdelen van brood...
en het drinken uit dezelfde beker...
was vroeger gebruikelijk bij welkomst- en afscheidsfeesten.
Ze werden gebruikt als tekenen van broederliefde en vriendschap.
-
Ik denk dat er iets over in de Schrift moet staan.
Vandaag heeft Jezus deze gewoonte verheven tot de waardigheid van het Allerheiligste Sacrament, want tot nu toe was het slechts een typische ceremonie.
Een van de beschuldigingen die ter gelegenheid van Judas' verraad bij Kajafas werden ingediend, was dat Jezus iets nieuws in de paasceremonies had geïntroduceerd.
Maar Nicodemus bewees uit de Schrift...
dat dit een oud gebruik was...
bij afscheidsfeesten.
[emmerich]
Geen opmerkingen:
Een reactie posten