zaterdag 23 maart 2024

dorothee 4

Een betonnen gebouw, zonder ramen

voorzien van lichtgevende glasbuisjes

aan de bovenzijde open

en alleen toegankelijk

via een massieve stalen deur.






Licht, vuur, water en lucht

zijn de vier elementen

die in de kapel worden weerspiegeld.


Het gebouw

dat doet denken aan een enorme wigwam

blijft echter voor sommige locals vreemd.


Toen de kapel in 2007 werd geopend

was er grote opwinding in de omliggende steden

zegt stadsplanner Thomas Schreiber.

'Natuurlijk waren er in het begin discussies. Zeker, in de Eifel! Alles wat nieuw is, daar denk je over na, dat bespreek je; en enkelen hebben er zich ook over opgewonden, omdat men zoiets niet kende: een heel moderne vorm van architectuur, heel moderne vorm van kapel. Dat waren zaken waar mensen niet meteen mee om konden gaan, omdat een kapel er heel anders uitziet, toch, dan wat er nu staat, en het was uiteraard zo, dat er toch wel weerstand was.'

Niettemin brokkelt het verzet gestaag af.

Door de jaren heen is het gebouw steeds meer

verweven geraakt met het landschap.



'De kapel is gemaakt

met materialen uit de regio

en met hout en wit cement.

Dat hebben ze ook verbrand.

Houtblokken, die tot houtskool werden verbrand.

En als je daar dan binnen kwam, dan rook het naar vuur.

Zo kun je je voorstellen: de kluizenaar die bij het vuur zat

die moet dat ook geroken hebben.'



De kapel is gewijd aan de kluizenaar

en Zwitserse nationale heilige Nikolaus von der Flüe

die ook door de moeder van toparchitect Peter Zumthor

diep bewonderd werd.


Niet alleen de geur

van brandende houtskool doet aan hem denken

maar ook een wiel in het interieur en een naar hem gemodelleerde buste.

Zonder de connectie met Nikolaus von der Flüe zou de drukke bouwmeester

wellicht nooit bij het project betrokken zijn geraakt.




'Er wordt gezegd dat hij geen vergoeding ontving

maar dat hij het deed voor Gods beloning.'


'En het proces, het planningsproces zelf, duurde ook heel lang.

Jaren lang belden de Scheidtweilers telkens opnieuw en vroegen hoe ver hij was.

En dan kwam telkens zijn vrouw aan de telefoon, die zei:

"Ja hoor, mijn man heeft hier wat schetsen gemaakt

die hangen op het keukenkastje..."'


De kapel werd opgeleverd in 2007.

Negen jaar na de opdracht.



De stroom bezoekers is sedertdien niet meer gestopt.

Er moest een parkeerplaats worden aangelegd en

de bewoners moesten gerustgesteld worden.

Toch zijn ​​er nog steeds kleine conflicten.


De bezoekers hebben verschillende interesses.

Aan de ene kant gelovigen, die in Duitsland weinig gelegenheid hebben om tot Broeder Klaus te bidden. En aan de andere kant architecten, die komen en alles willen fotograferen.

Die twee ontmoeten elkaar nu, in dit prachtige interieur.

Sommigen willen rust vinden, anderen willen foto’s maken.

En dat lukt niet altijd even goed.


De opdrachtgever

boer Herman-Josef Scheidtweiler uit de Eifel

heeft met de kapel een toeristische trekpleister gecreëerd

die niet zo gepland was.



Langzaam maar zeker

vreet de tand des tijds aan het gebouw.

Maar dat is opzettelijk en gepast.

De regen blijft door het open dak vallen

waardoor er een plas op de grond ontstaat

die op een wolk lijkt.


In de winter is het koud en onherbergzaam

in het kleine interieur van de Broeder Klauskapel.


Maar de uitstraling van het gebouw heeft nog steeds

een rustgevend effect op de meeste bezoekers

zodat ze hun camera's en mobiele telefoons

voor korte tijd uit kunnen zetten.


[bron]

Geen opmerkingen:

Een reactie posten