'Ik had het geluk dat de restaurateur Snezhanka Milosheva
mij meenam om haar te helpen in haar restauratieatelier,
waar ik de kans kreeg om Bulgaarse iconen uit de 18e en 19e eeuw,
geschilderd door onbekende iconenschilders,
van dichtbij te zien en aan te raken.
De zuiverheid van het gevoel dat uit deze iconen voortkwam,
inspireerde mij om de Bijbel te gaan bestuderen
en het Byzantijnse beeldsysteem.
Mijn interesse in dit onderwerp
leidde mij jaren later zelfs naar een theologische opleiding
(Sofia's St. Kliment Ohridski Universiteit, Master in de Theologie 2000).
Toen ik na twee jaar het restauratieatelier verliet,
had ik de techniek van het temperaschilderen op een gegrond houten oppervlak onder de knie,
waardoor ik vanaf dat moment als zelfstandig kunstenaar kon werken.
Ik begon een symbolische beeldtaal te ontwikkelen,
waarbij ik enerzijds werd ondersteund door mijn kennis van het Byzantijnse picturale erfgoed
en anderzijds door het feit dat ik emotioneel aangetrokken werd tot de bijbeltekst.
Studeren aan de Faculteit Godgeleerdheid heeft mij ook veel geholpen.
Het ontrafelen van de boodschappen die in de evangeliegebeurtenissen zijn gecodeerd,
was voor mij een buitengewoon emotioneel proces.
Van elk handjevol van deze schat
heb ik een afbeelding gemaakt.
Toen ik de genezing van de blind geboren man schilderde,
keek ik met hem mee.
Ik kwam weer tot leven
samen met de opgestane Lazarus.
Ik ging achter de discipelen van Christus aan staan
in de hoop dat Christus ook mijn voeten zou wassen...
Zo werd ik beetje bij beetje, terwijl ik beelden creëerde,
geraakt door de genezende handen van Christus.
De intellectuele en emotionele delen
van mijn persoonlijkheid werden met elkaar verzoend.
En ik kreeg de nodige geestelijke veerkracht
om me tot het Oude Testament te wenden
– een tegenstrijdig en zelfs wreed geschrift in zijn waarheid,
waar de menselijke natuur in al zijn kracht en schoonheid wordt onthuld.
Deze emotionele studie van de Bijbel
versnelde de opkomst van een nieuwe iconografie
van enkele Bijbelse gebeurtenissen.
In welke richting ik tot op de dag van vandaag nog steeds werk.
Ondertussen heb ik door de jaren heen een unieke laktechniek ontwikkeld
op basis van de traditionele iconenschildertechniek op hout.
[bron]
Geen opmerkingen:
Een reactie posten